Kerstcommercials 2023
Supermarkten en warenhuizen zijn er al maanden mee bezig en wij zien er nu het eindresultaat van: de kerstcommercials. Zowel in het buitenland (de Britten zijn er heel goed in) als in het binnenland (HEMA scoort veel punten dit jaar) zien we dat er weer volop creativiteit is geweest om een kerstcommercial te maken die harten doet smelten en misschien soms zelfs tranen doet vloeien.
John Lewis
We beginnen met John Lewis, want dit Britse warenhuis is meestal de winnaar van de kerstcommercials. De commercial van John Lewis gaat over een jongetje op zoek naar de perfecte kerstboom en laat dat nou een vleesetende plant zijn. Op de achtergrond horen we de zoetgevooisde Andrea Bocelli met het lied Festa (‘Feest’). Een heel grappige, koddige reclame, maar of die kerst wint? Er is nog veel ander moois.
HEMA
HEMA heeft een goede kerstcommercial dit jaar. Het is een hartverwarmend verhaal over Siepie, de poes van Jip en Janneke, die na zijn avonturen met Sinterklaas toch iets mist in zijn leven. Vooral dat pootje op het raam met die dramatische ‘All by myself’ erachter, weet zowel op de lachspieren te werken als een ‘aaah’ te veroorzaken.
Coca-Cola
Het colamerk schijnt de kerstmannenlook te hebben uitgevonden: mede met het idee dat er blijkbaar rond kerst allerlei Coca-Cola-trucks rondrijden met een grote hoeveelheid lichtjes, omdat iedereen tijdens kerstmis blijkbaar cola drinkt. Hoe dan ook, het weet wel weer een schattige commercial te maken waarin inderdaad die bekende kerstman weer voorbijkomt, op een very american manier.
Albert Heijn
Supermarkt Albert Heijn kiest dit jaar voor een verhaal over een echte bokslegende, Piet Rozendaal. De supermarkt doet hiermee even afstand van de familie van de supermarktmanager Ilse. Dat past ook niet helemaal bij wat het wil vertellen: een verhaal over ‘Ome Ko’ die tieners de sport leert, maar met zijn eigen dochter geen contact heeft. Gaat hij de kerstdagen alleen doorbrengen, of laten de tieners, en misschien zelfs zijn dochter, dat niet gebeuren? Want, zo stelt de supermarkt: kerst gaat vooral om met wie je om tafel zit.
Plus
Plus is van de verzoening dit jaar. Twee broers die elkaar niet meer zien, weten elkaar toch weer te vinden als de een voor de ander… jawel, een kerstdiner klaarmaakt. Plus heeft dit jaar een heel emotionele reclame gemaakt, dus mocht je nog geen tissues bij de hand hebben, dan is het aan te raden die toch even te pakken. Goed eten is samen eten.
Bol.
Bol zorgt dit jaar voor een reclame waarin mensen die prikkels niet goed kunnen verdragen centraal staan. Als je hier geen last van hebt, dan is het soms moeilijk je voor te stellen hoe dat moet zijn, maar Bol geeft je daar een klein inkijkje in met zijn kerstreclame. Erg origineel, en leerzaam dus.
Apple
Apple heeft een mooie reclame die zonder tekst is, waardoor het een internationaal aantrekkelijke reclame is. Maar vooral is de animatie prachtig, en het achterliggende verhaal daarmee ook. De film van Apple is een mix van live-action en stop-motion op de klanken van George Harrisons Isn’t it a pity. Fuzzy Feelings vertelt het verhaal van een jonge vrouw en een knorrige baas. Om met hem te dealen, gebruikt zij haar creatieve vaardigheden en maakt op haar iPhone een stop-motionfilmpje met haar baas in de hoofdrol in een aantal hachelijke situaties. Maar dan gebeurt er iets… Echt een commercial die je deze kerst niet mag missen.
Kruidvat
Kruidvat komt weer met het moderne gezin dat al een tijdje te zien is in zijn commercials, maar dit keer luizen de kinderen moeders er weer op een andere manier in. Hoewel, het is deze maal wat minder gemeen. En juist heel tof: Kruidvat, of nou ja de kinderen, hebben namelijk niemand minder dan Miss Montreal en Metejoor gestrikt om echt mee te doen. Plus, als je het nummer ‘Sing Along for Christmas’ streamt, dan stort Kruidvat meer geld naar het Armoedefonds. De reclame zelf is misschien niet zo enorm emotioneel, maar de actie die de drogist eraan hangt is dat zeker wel: juist nu.
Schoonenberg
We hebben het wel over supermarkten en warenhuizen, maar een gehoorapparatenwinkel doet ditmaal ook mee. Schoonenberg Hoorcomfort heeft ook een eigen kerstcommercial gemaakt, waarin vader en dochter samen genieten van hun leven met gehoorapparaat. Een charmante tijdlijn.