a
Blog
Grafisch ontwerp Waar je grafisch aan moet denken als je een bedrijf opstart
Studio Brandmerk over de psychologie achter jouw logo

Waar je grafisch aan moet denken als je een bedrijf opstart

De psychologie achter een logo

Vaak zitten er achter de kernwaarden van een bedrijf een gedachte, een bepaalde visie of een eigen doel die iemand wil bereiken. Hierdoor heeft ieder bedrijf een eigen bedrijfsidentiteit. Helaas ontbreekt de identiteit vaak in de grafische weergave: het logo en de huisstijl.
Wist je dat het Griekse woord ‘logos’ letterlijk ‘woord’ betekent? Je kiest dus in feite één woord om de identiteit van je bedrijf te bepalen; daar mag je dus best even over nadenken.

Wat is jouw verhaal?

Welk verhaal vertelt jouw huisstijl aan een potentiële klant? Zegt jouw logo iets over de professionaliteit? Misschien lijken het opmerkelijke vragen, maar er zit een gedachte met psychologie achter elk populair ontwerp. Als grafisch ontwerpen leer je het eerst dat een logo simpel moet zijn.

Less is more

Maak het logo vooral niet te druk en zonder te veel poespas. Daar is een belangrijke reden voor: Ieder deel van het logo heeft in de ogen van de onwetende kijker te maken met het bedrijf. Min of meer onbewust bepalen het logo als zowel de huisstijl de achterliggende bedrijfsidentiteit. Hoe meer tijd je besteedt aan het perfectioneren van het logo, hoe duidelijker dat logo de identiteit van jouw bedrijf naar voren brengt. Hierdoor heb je dan meer controle over de interpretatie ervan.

Wat zegt een kleur?

Van oudsher zijn er bepaalde eigenschappen aan verschillende kleuren verbonden. Zo staat rood bijvoorbeeld voor energie, passie en romantiek. Terwijl oranje symbool staat voor denken, creativiteit en innovatie. Groen wordt ook wel geassocieerd met verse producten, harmonie, voorjaar en nieuw leven. De kleur zwart staat voor degelijkheid, kracht of de dood, terwijl blauw juist gevoelens oproept van integriteit en zelfvertrouwen. Het is dan ook meer dan logisch om de achterliggende gedachte van een kleur mee te nemen bij het denkproces. Zo kiezen de Amsterdamse wallen voor rood en niet voor maagdelijk wit. Als ondernemer moet je hier toch ook weer niet in doorslaan. Het combineren van allerlei kleuren kan bijvoorbeeld onverstandig zijn. Ook al staan deze kleurencombinaties voor verschillende kernwaarden van jouw bedrijf. Kies voor één of twee kleuren en houd je daaraan vast. Uiteraard speelt naast kleur ook vorm een cruciale rol bij het bepalen van jouw bedrijfsidentiteit. De iconische M van McDonald’s, C van Coca Cola of het paard van Ferrari zijn daarvan sprekende voorbeelden.

Het onderzoek van Studio Brandmerk

Studio Brandmerk houdt rekening met de betekenis van jouw logo. Samen ga ik met jou op zoek naar je eigen stijl. Hierbij houd ik ook rekening met de achterliggende psychologie. Ook kleur en vorm komen uitgebreid aan bod. We praten over combinaties, over losse kleuren en hun invloed op jouw bedrijf. Ik doe onderzoek naar een geschikt logo met de juiste accenten passende bij jouw bedrijf. Uiteraard gebeurt dit onderzoek in goed overleg, want jouw inbreng is hierbij van onschatbare waarde. Zo weet je zeker dat ieder aspect aansluit op de identiteit van jouw bedrijfs. Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen?

Studio Brandmerk

Kieftskampallee 13
6921 JX Duiven
(06) 239 124 54