a
Blog
Logo ontwerp Blunders in logo ontwerp

Blunders in logo ontwerp

Marketeers zeggen dat een van de belangrijkste marketingtools het ontwerpen van een goed bedrijfslogo is. Het biedt niet alleen een gemakkelijk te herkennen identiteit voor jouw bedrijf, maar geeft ook aan wie je bent. Daarom moet elk bedrijf dat overweegt een logo-ontwerp te maken of te kopen, de criteria kennen die voor een effectief logo zorgen.

Het eerste kenmerk van een goed en effectief logo is dat het de aandacht van de kijker onmiddellijk kan “trekken”. Het logo moet direct impact hebben en de aandacht van de kijker vasthouden.


Als het je echter lukt om de aandacht van de kijker te trekken, wil dat nog niet zeggen dat je het goed doet. Er kunnen altijd enkele verborgen afbeeldingen zijn, meestal ongepaste, die u op het eerste gezicht niet kunt zien…

Logo van de Catholic Church’s Archdiocesan Youth Commission

Over het algemeen moeten ontwerpers voorzichtig zijn met het gebruik van de menselijke figuur in logo’s, omdat zoveel beslissingen verkeerd kunnen worden geïnterpreteerd, zoals heel goed wordt aangetoond door dit logo uit de jaren zeventig van de katholieke aartsbiocesane jeugdcommissie. Het logo won destijds zelfs een prijs van de Art Directors Club van Los Angeles.
We kunnen het misschien toeschrijven aan meer naïeve tijden. En van ontwerpers kan immers niet worden verwacht dat ze alle toekomstige associaties voorspellen die zullen ontstaan ​​met betrekking tot hun klanten.

Logo kledingmerk A-style

A-style is een kledingmerk. Het merk bestaat sinds 2003. 2006 zou echter als een echte doorbraak kunnen worden beschouwd. Alles is met opzet gemaakt bij het ontwerp van dit bord. De vorm van het logo-ontwerp in de originele versie (links) lijkt op een straatnaambord. De gele achtergrond verwijst naar pictogrammen en alle waarschuwingsborden. De verhoudingen van het “hoofd” en het “lichaam” passen ook bij de stijl van de meest gebruikte picto’s. Er is dus alle vereiste om de ware betekenis van de “A” -letter en de twee punten te vinden. Als ik eerlijk moet zijn, zag ik het idee op het eerste gezicht niet … maar later was er het “LOL” -effect. :).

Logo Instituto de Estudos Orientais (voor & na)

Dit centrum voor oriëntaalse studies was bedoeld om een ​​oosters huis te portretteren met een rijzende zon erachter (links). Of schreeuwt het logo echt iets heel anders? Het logo is ieder geval inmiddels vervangen (rechts),

Logo Arlington Pediatric Center (voor & na)

Zou u zich op uw gemak voelen om uw kinderen naar dit kindercentrum te brengen? (links) Net als bij de Archdiocesan Youth Commission, dacht Arlington Pediatric Center niet goed na over de positionering van het kind in hun logo. Het logo is ieder geval inmiddels vervangen (rechts),

Logo Mama’s Baking (voor & na)

Haal de brandblusser! Deze mama staat in brand. (links) Wat wordt er in deze keuken gebakken? Het logo zou o.a. een oven moeten uitbeelden… Ook dit logo is inmiddels vervangen voor het rechter ontwerp.

Logo Computer Doctors

Tja, wat zal ik hierbij schrijven… Het linker logo is gelukkig vervangen.

Studio Brandmerk

Kieftskampallee 13
6921 JX Duiven
(06) 239 124 54