Mijn buurmeisje is (ook) grafisch ontwerper
Ik hoor het wel vaker. “Sorry, maar mijn buurmeisje van 16 kan ook een logo ontwerpen en zij kan het veel goedkoper.” Dat dit mij een leuke opdracht door de neus kan boren is nog niet eens het vervelendste. Wat ik juist vervelend vind is dat mijn potentiële klant geen besef heeft van het verschil tussen de kwaliteit van een 16-jarige hobbyist of een afgestudeerde grafisch ontwerper…
“Ze kan het wel goedkoper beloven,
maar wat is de geleverde kwaliteit?”
Natuurlijk wist ik tijdens het begin van mijn studie al dat ik te maken zou krijgen met heel veel concurrentie. Echter nu pas besef ik mij dat iedereen die een computer en een versie van Photoshop heeft, zich blijkbaar grafisch ontwerper kan noemen. Ik kan daar verder niets aan doen, prima. Maar ik hoop wel dat men zich realiseert dat het eindproduct van lagere kwaliteit zal zijn, dan wanneer het eindproduct van een opgeleide grafisch ontwerper is.
Voor alle duidelijkheid, met kwaliteit bedoel ik hier niet alleen de vormgeving van het eindproduct. De kwaliteit bestaat uit meerdere elementen.
Als je jouw logo op een vrachtwagen wilt zien zal jouw logo aan bepaalde technische specificaties moeten voldoen. Het goed gebruik maken van kleuren is daarnaast van belang. Ook wil je dat de Pantone kleuren overeenkomen met de CMYK kleuren van je huisstijl? Of stel dat er een muur geschilderd moet worden, in precies diezelfde kleur blauw? Als de schilder contact met je opneemt over welke RAL-kleur hij moet gaan gebruiken, moet je überhaupt wel weten wat RAL is.
“Voor elk beroep is vakkennis noodzakelijk, zo ook bij het grafisch ontwerpen.”
Naast de bovengenoemde technische specificaties zijn er nog meer elementen waarmee de kwaliteit van je eindproduct verhoogd wordt. Denk bijvoorbeeld aan de integratie, toepasbaarheid, maatverhoudingen, bestandsformaten, etc. Dat leuke ontwerp van je buurmeisje is eigenlijk nog maar het begin. Waarschijnlijk zijn er dan al wat stappen overgeslagen.
“Hoe snel wil je groeien, en heeft jouw huisstijl dan de kwaliteit om met je mee te groeien?”
Ik maak me geen zorgen over het feit dat er mensen zijn die zich op deze manier als ontwerper op de markt zetten. Het probleem zit in het slechte kwaliteits besef bij de klant. Hopelijk gaan mensen zich realiseren waarom een grafisch ontwerper duurder is dan de buurjongen met een Mac. En waar het verschil in kwaliteit zich nou écht bevindt. Want als het logo van het buurjmeisje ineens niet bruikbaar blijkt voor wat jij er mee wilt, moet je uiteindelijk alsnog naar een professional gaan.
Natuurlijk begrijp ik dat het budget voor iedereen verschillend is, zeker als je een startende ondernemer bent. Maar ik hoop wel dat ik je door middel van deze blog bewust kan maken van het kwaliteitsverschil, zodat je weet waarvoor je kiest.
“En de prijzen van een logo en huisstijl vallen best mee hoor, zeker voor starters. Neem eens contact op voor meer informatie en vertel me wat je zoekt. Voor elk budget zijn er verschillende, kwalitatieve oplossingen.”