Image Alt
Blog
Tips & tricks Wat zeggen de kleuren in je logo?
Wat zegt kleurgebruik over je logo

Wat zeggen de kleuren in je logo?

Een belangrijk onderdeel voor de herkenbaarheid van die bedrijf zijn de kleuren. Kleurgebruik speelt een belangrijke rol. Kleur doet iets met mensen. Een goed gekozen kleur kan er voor zorgen dat jouw bedrijf extra opvalt! Wil je dat mensen je logo herinneren, dan kan je hem het beste zo simpel mogelijk houden. Hierdoor ben je makkelijk herkenbaar, goed te onthouden en het effectiefst in het overbrengen van de boodschap.

Maar welke kleur moet je nou kiezen voor je bedrijf? Lees hieronder de betekenis van de verschillende kleuren en de associaties die mensen hier, over het algemeen, bij hebben. 

Zwart

Dat een zwart-witte combinatie van een logo een chique en elegante uitstraling heeft zie je goed bij een merk als Coco Chanel. Als je wilt dat uw logo autoriteit, elegantie of luxe uitstraalt, is zwart de ideale kleur. Zwart-wit is dus bij uitstek geschikt voor sterke merken, producten met een tijdloos karakter. Kijk wel uit met deze kleur. Te veel zwart impliceert verdriet en eenzaamheid.

Grijs

Grijs staat voor intelligentie, praktisch en solide. Grijs wordt vaak gebruikt als basis in een logo en heeft de neiging de kleur die ernaast staat te versterken.

Rood

Rood is een emotionele en intense kleur die energie, passie en kracht oproept. Rood trekt echt de aandacht wordt daarom in veel logo’s gebruikt. Het roept gek genoeg ook een gevoel van honger op! Daarom komt deze kleur veel voor in logo’s van fastfoodketens.

Oranje

Oranje staat voor energie, enthousiast, jong en betaalbaar. Een heldere en aantrekkelijke kleur die de aandacht vraagt van de kijker. In Nederland staat oranje natuurlijk voor veel meer! Hierdoor legt de gemiddelde Nederlander de link met voetbal, het koningshuis en met Nederland in het algemeen.

Geel

De levendige kleur geel activeert de hersenen. Geel staat voor optimisme en energie, Je wordt actief van de kleur geel. Termen als logica, leren, studie, intellect, wijsheid, groeien horen bij deze kleur. Geel stimuleert mentale activiteit. De kleur geel wordt vaak gebruikt als de uitstraling van het merk ‘goedkoop‘ moet zijn. Denk hierbij aan de logo kleuren van Lidl en Zeeman.

Groen

Groen is een rustgevende, verfrissende en harmonieuze kleur. Deze kleur wordt veel geassocieerd met gezondheid en natuur. Bedrijven die zich bezig houden met duurzaamheid en MVO zullen snel geneigd zijn deze kleur te gebruiken om in te springen op de natuurlijke associatie die mensen hierbij hebben.

Blauw

Blauw straalt eerlijkheid, kalmte, succes en loyaliteit uit. Deze kleur wordt het meest gebruikt in logo’s. Vooral de zakelijke dienstverlening en de overheid maken veel gebruik van deze kleur. Betrouwbaar overkomen is voor dit soort bedrijven namelijk essentieel.

Paars

Paars staat voor luxe, rijkdom en spiritualiteit. Deze kleur wordt veel gebruikt in het onderwijs en bij de wat luxere producten.

Meerdere kleuren

Enkele kleuren hebben de neiging om redelijk eenduidig te zijn (afhankelijk van een bepaalde cultuur) in hun connotaties. In de loop van de tijd hebben we geleerd om ze te associëren met specifieke gevoelens en ideeën. Het gebruik van meerdere kleuren kan dubbelzinnigheid creëren. Maar wat je aan helderheid verliest, wint aan dynamiek en energie.

De kleuren die je in je logo gebruikt zeggen dus veel over jouw product of dienst en hebben invloed op je klanten. Wat zeggen de kleuren in jouw logo? Sluit het aan bij de identiteit die je met je bedrijf wilt uitstralen?

Studio Brandmerk

Kieftskampallee 13
6921 JX Duiven
(06) 239 124 54